"Konstruktiv kritik?"

Konstruktiv kritik, något som har sin grund redan i förskolans utvecklingssamtal. Då vi i Sverige är måna om våra barns välstånd och är oroliga för att betyg skulle orsaka en alltför negativ stress så är det istället utvecklingssamtal med konstruktiv kritik som gäller. Du kommer även bli träffad av det som en raket i röven resten av livet på alla håll och kanter, och frågan är ju hur bra det egentligen är.

För att klargöra lite vad begreppet innebär så är det inte att berätta rakt ut för någon att man tycker denna är helt dum i huvudet och saknar hälften av sina indianer i kanoten. Nej, det ska vara upplagd på ett pedagogiskt sätt, som istället bidrar till en successiv förbättring?

Så istället för att på ett konkret sätt tala om för dessa hopplösa fall hur illa de är, så ska det finslipas, finjusteras nästintill den grad att det blir helt ofattbart vad man egentligen vill ha sagt.  

Efter egna mätningar och studier är det relativt fastställt att större delen av alla lärare säger samma sak år efter år, “Du pratar lite väl mycket men annars är det väll bra”. Sen hamnar trotsallt 5-10% på IV programmet. En enkel retorisk fråga, vart brister det.

I kvarteret skatan finns ett exemplariskt exempel på åt vilket håll skolans konstruktiv kritiks polygraf borde skruvas åt. (Ta det med en nypa salt.)





Dagens WTF:   Är du tjock får du betala dubbelt på flyget. ( Läs hela artikeln. )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0